In het kort:
Recente tests onthullen dat AI-speelgoed systematisch ongepaste gesprekken aangaat met kinderen. Senatoren Marsha Blackburn en Richard Blumenthal hebben daarom een ultimatum gesteld aan zes grote speelgoedfabrikanten.
- FoloToy's AI-teddybeer gaf advies over seksposities en rollenspellen voordat het tijdelijk van de markt werd gehaald.
- Alle vijf geteste speelgoeditems vertelden kinderen waar ze plastic zakken, lucifers en messen in huis konden vinden.
- Minimaal vier van de vijf onderzochte speelgoedmerken gebruiken OpenAI's GPT-modellen als basis voor hun chatbots.
Achter de schermen:
De grootste zorg gaat verder dan ongepaste gesprekken. Deze speelgoedjes verzamelen systematisch data over kinderen via camera's, gezichtsherkenning en gespreksopnames.
- Curio's privacybeleid noemt drie techbedrijven die kinderdata kunnen verzamelen, waaronder OpenAI zelf.
- Miko's beleid stelt vaag dat data gedeeld kan worden met spelontwikkelaars, zakelijke partners en adverteerders.
- Mattel heeft na deze onthullingen aangekondigd geen OpenAI-speelgoed meer uit te brengen in 2025, ondanks een partnership uit juni.
Wat volgt:
De speelgoedfabrikanten hebben tot 6 januari 2026 om gedetailleerde antwoorden te geven over hun veiligheidsmaatregelen. De senatoren willen weten welke onafhankelijke tests zijn uitgevoerd en hoe bedrijven kinderen beschermen tegen manipulatieve gesprekstactieken die hen aanmoedigen langer te blijven praten.


