In het kort:
Onderzoek toont aan dat de huidige generatie AI-tutors vooral werkt voor een kleine groep hooggemotiveerde studenten, terwijl de meerderheid er weinig baat bij heeft.
- Slechts 5% van de studenten gebruikt AI-leerhulpmiddelen op de beoogde manier
- ChatGPT's Study Mode geeft vaak direct antwoorden zonder ruimte voor eigen inzicht
- De tool mist fundamentele pedagogische principes voor effectief leren
Het grote plaatje:
De implementatie van AI in het onderwijs verloopt sneller dan de validatie ervan. Techbedrijven delen massaal gratis AI-abonnementen uit aan studenten, terwijl de effectiviteit nog niet is bewezen.
- Experts waarschuwen voor gebrek aan gedegen onderzoek naar leerresultaten
- AI-tools zijn vooral gericht op snelle antwoorden in plaats van begrip
- De huidige beschermingen tegen voorzeggen zijn eenvoudig te omzeilen
Vooruitkijkend:
Onderwijsexperts pleiten voor een fundamenteel andere aanpak waarbij AI-tools worden ontwikkeld vanuit pedagogische principes, in plaats van bestaande modellen aan te passen voor onderwijsdoeleinden.