In het kort:
Delta's samenwerking met AI-bedrijf Fetcherr markeert een nieuwe fase in dynamische prijsvorming voor vliegtickets. Het bedrijf gebruikt momenteel AI voor 3 procent van de binnenlandse vluchten en wil dit uitbreiden naar 20 procent.
- Delta ontkent persoonlijke data te delen met Fetcherr of te gebruiken voor prijsbepaling
- Senatoren uiten zorgen over mogelijke prijsdiscriminatie en gebrek aan transparantie
- Concurrent American Airlines wijst deze vorm van prijsbepaling af vanwege consumentenvertrouwen
De andere kant:
Een verontrustend whitepaper van Fetcherr's chief AI officer onthult plannen om prijsstructuren zo complex te maken dat ze "voorbij menselijke cognitieve grenzen" gaan.
- Het doel lijkt te zijn om prijzen zo ingewikkeld te maken dat consumenten onbewust meer betalen
- Democratische wetgevers hebben nieuwe wetgeving geïntroduceerd om AI-prijsdiscriminatie te verbieden
- Experts zijn verdeeld: sommigen vrezen hogere prijzen, anderen voorspellen juist lagere tarieven
Vooruitkijkend:
De inzet van AI voor vliegticketprijzen roept fundamentele vragen op over eerlijke prijsvorming en privacy. Nieuwe wetgeving moet voorkomen dat bedrijven persoonlijke data gebruiken om prijzen te manipuleren of lonen te beïnvloeden.