In het kort:
GM's nieuwe "eyes-off" functie markeert een cruciale mijlpaal richting volledig autonome voertuigen. De technologie komt eerst beschikbaar in de elektrische Cadillac Escalade IQ voor snelwegrijden.
- Bestuurders kunnen veilig e-mails lezen of andere taken uitvoeren wanneer turquoise verlichting op het dashboard en spiegels aangeeft dat het systeem actief is.
- CEO Mary Barra schetst een toekomst waarin auto's volledig autonoom rijden, boodschappen doen en zelfs naar de garage gaan voor onderhoud.
- De technologie gebruikt LiDAR-sensoren, in tegenstelling tot Tesla's camera-alleen benadering die Elon Musk voorstaat.
Het grote plaatje:
GM kiest bewust voor snelwegen als startpunt omdat daar de grootste directe impact te behalen valt. Chief Product Officer Sterling Anderson wijst erop dat forensen gemiddeld vijf uur per week besteden aan "monotoon rijden" - tijd die nu nuttig besteed kan worden.
- Naast zelfrijdende technologie integreert GM volgend jaar Google Gemini in zijn voertuigen voor AI-gesprekken.
- Het bedrijf ontwikkelt ook collaboratieve robots voor assemblagefabrieken die zij-aan-zij met mensen kunnen werken.
Vooruitkijkend:
GM's aankondiging komt na beter dan verwachte kwartaalcijfers, met een koersstijging van meer dan 24 procent dit jaar. De focus op LiDAR-technologie positioneert GM als directe concurrent van Waymo's robotaxi's, terwijl het bedrijf inzet op een toekomst waarin auto's meer zijn dan alleen transportmiddelen.