In het kort:
GM presenteert een ambitieuze roadmap met Google Gemini-aangedreven assistenten en volledig autonome rijfuncties, maar de realiteit van de EV-markt dwingt tot aanpassingen.
- Een Google Gemini AI-assistent komt in 2026 naar GM-voertuigen, gevolgd door een nieuw hardware- en softwareplatform in 2028.
- Het bedrijf neemt een afschrijving van $1,6 miljard op zijn EV-business vanwege dalende vraag en het wegvallen van belastingvoordelen.
- GM introduceert ook nieuwe robotica-divisies en thuisbatterijen als onderdeel van een bredere technologiestrategie.
Het grote plaatje:
De timing van GM's aankondigingen illustreert de complexe uitdagingen waarmee traditionele autofabrikanten worstelen. Barra erkent dat de weggevallen EV-belastingkredieten van $7.500 een "substantiële" impact hebben op koopgedrag.
- "We gaan de klant ontmoeten waar ze zijn, of ze nu een geweldige verbrandingsmotor willen of een EV," stelt Barra.
- Het bedrijf zet een fabriek in Michigan om van EV- naar traditionele voertuigproductie vanwege de veranderende vraag.
- Ondanks de uitdagingen houdt GM vast aan EV's als "noordster", maar verwacht nu een tragere adoptie.