In het kort:
Het AI-systeem van GM heeft zijn waarde bewezen tijdens Hurricane Helene, toen het bedrijf tijdig kon ingrijpen bij een getroffen leverancier van tapijten voor SUV's.
- Het systeem monitort niet alleen directe leveranciers, maar ook hun toeleveranciers tot diep in de keten
- Sinds de chiptekorten van 2020-2023 heeft GM het aantal gemonitorde leveranciers vertienvoudigd
- Het systeem heeft duizenden potentiële problemen geïdentificeerd en onderzocht
Het grote plaatje:
Het AI-platform bestaat uit vier cruciale componenten die samen een krachtig early warning systeem vormen voor de complete toeleveringsketen.
- Een digitale supply chain map met machine learning volgt relaties tussen leveranciers
- Een centrale communicatiehub in Michigan coördineert responses op verstoringen
- Risk Intelligence scant duizenden nieuwsartikelen op mogelijke impact
- Een dashboard monitort leveranciers op vertragingen en gemiste deadlines
Vooruitkijkend:
Het systeem vervangt geen mensen maar functioneert als assistent, benadrukt Sean Gaskin van GM. Het helpt het bedrijf proactief te reageren op uitdagingen, zoals de verwachte $4-5 miljard aan tariefkosten in 2025.