In het kort:
De samenwerking markeert een strategische zet om India te veroveren als de volgende grote AI-markt, met meer dan een miljard internetgebruikers die hongerig zijn naar nieuwe technologie.
- Het aanbod begint bij gebruikers van 18 tot 25 jaar en breidt daarna uit naar alle 400 miljoen Jio-abonnees in India.
- Gebruikers krijgen toegang tot Gemini 2.5 Pro, hogere limieten voor AI-video's en -afbeeldingen, en 2 TB cloudopslag.
- De deal komt drie maanden nadat concurrent Perplexity een soortgelijke samenwerking aanging met Bharti Airtel, India's tweede telecomprovider.
Het grote plaatje:
India ontwikkelt zich tot het nieuwe slagveld voor AI-giganten die vechten om marktaandeel. Google, OpenAI en Anthropic zetten allemaal in op het land als testlaboratorium voor AI-toepassingen die later kunnen worden uitgerold naar andere opkomende markten. OpenAI kondigde deze week ook aan om gratis toegang te bieden tot ChatGPT Go voor alle Indiase gebruikers vanaf 4 november. De vraag blijft wel hoe deze bedrijven uiteindelijk geld gaan verdienen aan de Indiase markt zodra de gratis aanbiedingen aflopen.


