In het kort:
De robotaxi-koorts is terug na jaren van teruggetrokken automakers. Stellantis combineert zijn voertuigbouw met de technologie van drie grote partners om een complete zelfrijdende dienst op te zetten.
- Stellantis bouwt de voertuigen op basis van hun K0 Medium Size Van en STLA Small platforms, speciaal ontworpen voor maximale flexibiliteit en meerdere passagiers.
- NVIDIA levert de Drive AGX Hyperion 10 architectuur met DriveOS software voor de autonome rijtechnologie.
- Uber zal de robotaxis wereldwijd uitrollen via hun platform, beginnend in de VS.
Het grote plaatje:
Deze samenwerking illustreert de nieuwe aanpak in de robotaxi-industrie: specialisatie in plaats van alles zelf ontwikkelen. Stellantis richt zich op voertuigbouw, NVIDIA op de AI-technologie en Uber op de uitrol en klantbediening.
- Foxconn, bekend van iPhone-productie, verzorgt hardware en systeemintegratie, hoewel hun exacte rol onduidelijk blijft.
- De productiestart staat gepland voor 2028, wat realistische verwachtingen schept in tegenstelling tot eerdere overoptimistische beloften in de sector.
- Uber positioneert zich als platform voor meerdere robotaxi-merken, inclusief Waymo en Volkswagen, wat concurrentie tussen verschillende technologieën mogelijk maakt.



