In het kort:
Marble markeert de start van wat Li "ruimtelijke intelligentie" noemt - het vermogen van AI om de 3D-wereld te begrijpen, genereren en ermee te interacteren.
- World Labs haalde vorig jaar 230 miljoen dollar op om deze visie werkelijkheid te maken
- Gebruikers kunnen kastelen, ruïnes en hobbitachtige huizen genereren die compatibel zijn met Unreal Engine en Unity
- Het platform biedt vier abonnementen van gratis (4 generaties) tot Max (75 generaties voor $95 per maand)
Het grote plaatje:
Li positioneert ruimtelijke intelligentie als de volgende grote golf in AI-ontwikkeling, na chatbots, beeldgeneratie en video. Het potentieel reikt veel verder dan entertainment alleen.
- Filmmakers kunnen locaties verkennen zonder fysieke scouting, terwijl auteurs hun verzonnen werelden tot leven kunnen wekken
- Bedrijven zouden hun data kunnen visualiseren in complexe 3D-omgevingen voor betere analyse
- Ben Mildenhall, medeoprichter, benadrukt dat het normaal "massale teams en veel software" kost om zulke werelden te bouwen
Achter de schermen:
Ondanks de beperkingen - gebruikers lopen al snel tegen onzichtbare muren aan - ziet Li veelbelovende signalen. Toegewijde gebruikers slagen erin "behoorlijk grote omgevingen" te creëren door slim gebruik te maken van Marble's mogelijkheden.



