In het kort:
World models gaan verder dan traditionele video-generatie door daadwerkelijk te begrijpen wat er gebeurt in een scène, in plaats van alleen pixels te manipuleren.
- Runway's nieuwe product creëert gaming-omgevingen met gepersonaliseerde verhalen en karakters die in realtime worden gegenereerd.
- Niantic heeft 10 miljoen locaties in kaart gebracht via Pokémon Go en andere games, waarbij 30 miljoen maandelijkse spelers bijdragen aan hun wereldmodel.
- NVIDIA's Omniverse-platform simuleert real-world omgevingen en ondersteunt de push naar "physical AI" en robotica.
Het grote plaatje:
De race om world models draait om het verzamelen van enorme hoeveelheden fysieke data over de wereld. Cristóbal Valenzuela van Runway legt uit dat traditionele videomethoden een "brute-force benadering" zijn waarbij modellen niet echt begrijpen wat er gebeurt in een scène. World models daarentegen kunnen redeneren over fysica en beweging op een manier die veel natuurlijker aanvoelt.
Vooruitkijkend:
Jensen Huang van NVIDIA voorspelt dat "physical AI" de volgende grote groeifase wordt voor het bedrijf. Hoewel experts zoals Meta's LeCun stellen dat machines met menselijk niveau intelligentie nog tien jaar weg zijn, zou de technologie alle industrieën kunnen transformeren - vergelijkbaar met hoe computers kenniswerk hebben gerevolutioneerd.