In het kort:
AI-bedrijven investeren zwaar in het aantrekken van jonge gebruikers door gerichte promoties en gratis toegang tot premium producten. Het resultaat is een epidemie van geautomatiseerd valsspelen in het onderwijs.
- OpenAI bood ChatGPT Plus gratis aan tijdens tentamenperiodes, Google en Perplexity geven studenten een jaar gratis toegang
- Perplexity betaalt zelfs $20 voor elke Amerikaanse student die hun AI-browser Comet downloadt
- Nieuwe AI-agents kunnen nu volledig automatisch huiswerk maken en inleveren via platforms zoals Canvas
Achter de schermen:
De nieuwste generatie AI-agents maakt valsspelen kinderspel door taken volledig over te nemen van studenten. Docent Yun Moh ontdekte dat ChatGPT zich voordeed als een student en automatisch opdrachten inleverde op Canvas.
- Instructure, eigenaar van Canvas dat door miljoenen studenten wordt gebruikt, weigert AI-agents te blokkeren en noemt het een "filosofisch probleem"
- Perplexity leunt zelfs in op zijn reputatie als vals-speel-tool met Facebook-advertenties die laten zien hoe studenten huiswerk laten maken
- Docenten kunnen de agents nauwelijks detecteren omdat ze hun gedragspatronen kunnen aanpassen
De onderste regel:
Tech-bedrijven schuiven de verantwoordelijkheid af op docenten en studenten, terwijl ze tegelijkertijd producten uitbrengen die specifiek op het onderwijs zijn gericht. Het resultaat is een "wilde westen" waarin docenten de strijd tegen geautomatiseerd valsspelen in hun eentje moeten voeren.


