In het kort:
Docenten zien AI als waardevol hulpmiddel bij het personaliseren van onderwijs en verminderen van werkdruk, maar worstelen met de juiste implementatie.
- Leraren gebruiken AI voor het maken van quizzen, aanpassen van leesniveaus en het genereren van lesmateriaal
- Vooral bij taalvakken en voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften biedt AI voordelen
- Bij exacte vakken zoals wiskunde blijft de toepassing beperkt vanwege onnauwkeurigheid
Het grote plaatje:
De integratie van AI in het onderwijs vraagt om een nieuwe aanpak waarbij kritisch denken centraal staat. Docenten leren studenten niet alleen hoe ze AI kunnen gebruiken, maar ook wanneer ze het beter niet kunnen vertrouwen.
- Scholen ontwikkelen richtlijnen voor ethisch AI-gebruik
- Leraren passen opdrachten aan om AI-gebruik te monitoren
- Organisaties zoals AI for Education helpen scholen met implementatie
De andere kant:
Er zijn zorgen over de impact van AI op jonge kinderen die nog leren onderscheid te maken tussen feit en fictie. Ook blijft het detecteren van AI-gebruik in opdrachten lastig, omdat plagiaatdetectie vaak onbetrouwbaar is.