In het kort:
De agressieve AI-adoptie van Klarna leidt tot significante veranderingen in het personeelsbeleid. Het bedrijf zet AI in voor verschillende taken, waaronder klantenservice waar het systeem het werk van 700 medewerkers vervangt.
- De samenwerking met OpenAI resulteerde in een AI-klantenserviceassistent
- Het bedrijf verwacht dat het personeelsbestand verder zal krimpen
- Natuurlijk verloop van 15-20% per jaar draagt bij aan de personeelsreductie
Het grote plaatje:
De transformatie past in Klarna's bredere strategie om efficiënter te opereren in aanloop naar hun geplande beursgang. Het bedrijf heeft een aanwervingsstop aangekondigd, maar adverteert nog steeds voor tien posities, voornamelijk in Europa.
Vooruitkijkend:
Klarna's beursgang, oorspronkelijk gepland voor begin 2024, is uitgesteld vanwege marktomstandigheden. Nu de markten stabiliseren en andere techbedrijven zoals eToro succesvol naar de beurs zijn gegaan, lijkt een IPO weer dichterbij te komen.